duminică, 18 decembrie 2011

CEL MAI “TRAINIC” CUPLU DIN MEDIAŞ – 67 ANI DE CĂSNICIE!


Zilele trecute am avut privilegiul de a afla, în exclusivitate, povestea de viaţă a celui mai “trainic” cuplu din Mediaş, cel format din soţii Coldea Nicolae (89 ani) şi Rafila (90 ani), care la data de 18 mai 2011 a sărbătorit 67 de ani de căsătorie! Cei doi au copilărit împreună în satul Curciu, unde s-au şi căsătorit în anul 1944. Erau vremuri tulburi, de război, care aveau să lase primele urme în viaţa proaspătului cuplu. Nevoită să ducă pe proprii umeri povara familiei din care provenea (fiind singura fată din cei patru fraţi născuţi şi rămaşi de mici orfani de mamă), Rafila avea să piardă primul copil (o fetiţă), decedat la doar un an de la naştere. A venit însă repede (în anul 1946) bucuria naşterii următorului copil (un băiat) - de altfel singurul – de la care cuplul are acum doi nepoţi şi doi strănepoţi. Au fost însă şi două întâmplări stupide care ar fi putut curma viaţa unuia dintre parteneri. Ne-a povestit Rafila cum a scăpat din ghearele morţii atunci când soţul acesteia era departe de casă, pe şantier: “Spălam haine în curte şi aveam nevoie de lemne pentru foc. Am ridicat securea să despic un trunchi însă aceasta s-a încurcat în sârma de rufe şi muchia acesteia m-a lovit direct în moalele capului. Am zăcut inconştientă câteva ore însă apoi mi-am revenit. A urmat la scurt timp o altă întâmplare stranie. Eram tot la tăiat de lemne în pădure, cu căruţa, când o creangă uscată m-a izbit în plină figură şi m-a culcat la pământ. M-am ales cu o rană urâtă la cap, din cauza căreia am tras mulţi ani după aceea. Am avut dureri cumplite şi din cauza ei mi-am pierdut apoi auzul. Şi octogenarul Nicolae a fost pe punctul de a-şi lăsa consoarta singură, prin anii ’80 când din cauza meseriei de tinichigiu a contractat o hepatită cronică. În 1960 însă, cuplul s-a mutat la Mediaş unde şi-a construit o casă arătoasă, pe strada Stadionului. Cei doi spun că nu s-au certat niciodată “zdravăn” şi nici nu s-au lovit unul pe celălalt. “Nici chiar la modul figurat nu mi-am făcut vreodată soţia să sufere. De altfel, asta ar fi reţeta unei căsnicii reuşite şi îndelungate: îngăduinţa şi respectul reciproc, dar mai ales lipsa viciilor – băutura, fumatul, aventurile. Din păcate reţeta asta nu mai e valabilă în ziua de azi. Tinerii devin vicioşi de la o vârstă fragedă şi nu mai au principii în viaţă. Pur şi simplu îşi trăiesc clipa, fără nicio ierarhie a valorilor”, ne-a spus bătrânelul cu înţelepciunea caracteristică vârstei sale respectabile. Bărbatul şi-a amintit toate amănuntele legate de ziua nunţii când a înmânat personal invitatii de nunta memoires, dar şi de naşterea copilului şi de marturii de botez memoires.

Un comentariu:

  1. Felicitari pentru superbul articol.Chiar i-ati facut fericiti pe socrii mei.

    RăspundețiȘtergere